Semasa kita berfikir nak berniaga, jangan fikir produk apa nak jual. Daripada fikir produk apa nak jual tapi akhirnya tak terjual, lebih baik kenalpasti masalah pengguna. Ingat, berniaga adalah aktiviti pertukaran wang dengan produk / servis / khidmat nasihat yang dapat menyelesaikan masalah.
Macamana nak kenalpasti masalah pengguna?
Ada dua langkah iaitu Locate dan Communicate.
Locate adalah aktiviti kita yang nak memulakan perniagaan untuk mengenalpasti bakal pelanggan yang kita boleh capai, kita mempunyai akses kepada mereka dan kita boleh berjumpa dengan mereka. Bila dah kenalpasti bakal pelanggan ni, maka mereka ni lah yang kita panggil target market. Dengan mempunyai target market, kita akan lebih fokus.
Contoh locate: Family kawasan kejiranan, kerja pagi balik malam, tiada masa kecuali hujung minggu.
Contoh locate: Family kawasan kejiranan, kerja pagi balik malam, tiada masa kecuali hujung minggu.
Communicate ni bila kita dah tau target market. Fasa communicate ni kita cuba untuk kenalpasti masalah yang dihadapi oleh bakal pelanggan dalam target market kita. Dengan mengenalpasti masalah pelanggan, kita cuba untuk menawarkan penyelesaian kepada masalah tersebut.
Contoh: masalah target market tiada masa, baju tak lipat, boleh diselesaikan dengan menawarkan penyelesaian service lipat baju. Penyelesaian adalah tidak rigid, jadi ada banyak penyelesaian bagi masalah yang sama dan setiap penyelesaian adalah sumber bisnes yang boleh dilakukan.
Contoh: masalah target market tiada masa, baju tak lipat, boleh diselesaikan dengan menawarkan penyelesaian service lipat baju. Penyelesaian adalah tidak rigid, jadi ada banyak penyelesaian bagi masalah yang sama dan setiap penyelesaian adalah sumber bisnes yang boleh dilakukan.
Poin nya adalah:
+ Locate: kenalpasti target market
+ Communicate: kenalpasti masalah dan menawarkan penyelesaian
+ Locate: kenalpasti target market
+ Communicate: kenalpasti masalah dan menawarkan penyelesaian
No comments:
Post a Comment