Monday 23 October 2017

Cili Mulut Tu Karang..

Kisah berlaku hujung minggu lepas.

Masa ni aku balik Puncak Alam jumpa mentua sebab lama dah tak balik sana. Kebetulan anak buah pun balik. Gembirala si Amirah sepupu dia Afah ada. Ada la kawan dia nak bermain. Kalau tak asik tengok youtube jer.

Afah dengan Amirah ni beza bulan jer. Lahir tahun sama. Amirah bulan Januari, si Afah bulan November. Afah ni badan besar dari Amirah dan tinggi sikit. Yang pasti dua-dua ni mulut dorang, Masya Allah..pot pet pot pet. Memang suka membebel. Lagi2 bila dah besar ni macam-macam keluar dari mulut dorang.

Sedang elok dorang ni bermain, tetiba si Amirah mengadu kat aku. Aku baru jer lepas solat, Amirah mengadu.

"Ayah..Afah nak cili mulut Amirah". 

Aku yang dengar tu nak ketawa. Eh pandai pulak si Afah ni nak cili mulut. Dengan controlnya aku tanya. 

"Kenapa Afah nak cili mulut Amirah?"

"Ntah la..Mirah nak pinjam mainan pastu Afah nak cili mulut Mirah".

"Mesti Mirah membebel kat Afah kot".

"Mana adeeeee..Mirah cakap..." panjang la sampai aku pun tak dapat tangkap apa Amirah cakap.

"Dah Amirah asik bebel jer, sampai Afah pun nak cili mulut Amirah. Dah la Afah saja jer tu".

Hebat betul budak sekarang ni. Umur baru 4 tahun, membebel bukan main. Sampai pandai nak cilikan mulut orang lain pulak. Kah Kah Kah. ni mesti mengikut mak dia (adik ipar aku). Agak-agak dah stress tak tahan dengan anak sendiri bebel. Pastu cakap nak cili mulut. Sampai anak tu pun ikut jer la apa mak dia cakap. 

Dalam hati aku, memang patut pun Afah nak cili mulut Amirah tu. Membebel sampai kadang-kadang tak paham apa dia bebel. Ikut siapa la ni ek??

2 comments:

Unknown said...

macam mulut Nabihah macam tu la.kene cili dengan ainie .sebab tak tahan dengan mulut Nabihah tu asyik nk mencarut mulut ia ,mana taknya Kene suap cili api dengan ainie ,

Unknown said...

Cili mulut tu ..dh macam nak mencolek pulak ye 😏