Tuesday 17 April 2018

Teknik Menjual Saham

Post lepas aku dah post kerugian aku dalam saham pada hari tersebut. Setelah diamati dan baca news basically market reacted kepada trade war between US and China. Hampir semua saham jatuh menjunam pada hari tu. Aku pun tak terkecuali la sampai rugi RM3K++.

Semenjak aku berjinak-jinak dengan saham selama 3 tahun ni, terus terang aku kata aku tak untung lagi. Boleh dikatakan aku untung sikit, aku rugi sikit. Sekarang ni la aku rugi banyak. Itupun lebih kepada kesilapan sendiri tak mau jual. Kenapa aku tak jual?

Ada banyak sebab. Tapi selalunya disebabkan oleh tamak dan berharap. Tamak bila harga saham tengah naik. Bila tengok chart pun ada potential nak naik. Terus buat decision untuk hold. Lepas tu berharap supaya harga saham tu terus naik. Belum cerita lagi saham yang tengah naik tiba-tiba berubah trend. Dari uptrend ke downtrend. Masa tu memang berharap patah trend ni sementara jer. Tak jual untuk meminimakan kerugian. Sekali harga turun lagi. Punah harapan.

Sekarang ni aku banyak study cara-cara untuk jual saham. Sebabnya selama 3 tahun aku trading saham, aku perasan timing dan pemilihan saham yang aku beli dah semakin tepat. Maksudnya, bila aku pilih satu-satu saham tu, boleh kata 70%-80% saham yang aku pilih tu naik. Cuma masalahnya bila dah masuk tak reti nak keluar.

Nak menjual ni pun ada banyak cara. Ada yang tetapkan berapa percent nak ambik. Ada yang tengok last resistant. Ada yang selagi tak patah trend, selagi tu la tak jual. Aku pulak tengah pikir-pikir lagi cara terbaik untuk aku jual saham. Selain dari cara-cara untuk menetapkan bila mau jual, aku juga kena consider keadaan aku yang masih fulltime bekerja. 

Kalau fully trader, setahu aku, dorang ni suka ambik percent. Dah kena percent terus keluar. Kat sini, dorang akan take profit bila dah kena. Yang tak bestnya kena selalu kaji dan cari potential saham. Kenapa tak best?? Kebarangkalian untuk untung dah 50-50. Kena ingat bukan tiap kali beli saham akan dapat untung. Bak kata guru saham aku, saham ni rugi jer pasti, untung belum tentu. 

Aku masih belum lagi jumpa cara yang sesuai dengan aku. Sekarang ni aku lebih banyak explore cara-cara yang digunakan oleh orang lain untuk aku sesuaikan dengan keadaan aku. Aku pernah terpikir untuk jual based on percent tapi bila beli saham lain, rugi la pulak. Pasal tu la aku kena adjust. Doakan la aku jumpa jalannya.


No comments: