Tuesday 20 August 2019

Terminate Yes Internet

Yes internet ni dah lama dah aku guna. Rasanya dorang yang paling awal offer unlimited data tapi speed ada capped. Time tu kira paling murah la. Sekarang ni berlambak dah telco-telco lain offer.

Aku terminate ni pun sebab nak cari plan internet yang lain. Aku perasan sejak beberapa bulan ni speed internet aku dah tak cukup laju. Aku ni pulak bukan heavy user. Kalau dah nak bukan email pun semput jer, mau tak bengangkan. Aku suspect pihak Yes dah upgrade sistem dia. Dan aku yang tak nak upgrade plan sebab malas nak terikat contract ni affected.

Dari aku upgrade better aku cari plan dari telco lain yang lagi better. Tapi apa-apa hal pun kena terminate la dulu plan Yes ni. Caranya mudah jer.

1. Email ke yescare bagitahu yang nak terminate plan. Sertakan sekali Yes id, Nama, dan nombor kad pengenalan.

2. Nanti pihak Yes akan reply dan offer sama ada nak upgrade atau nak tamat. Pihak Yes sertakan borang untuk isi manual. Borang yang sama untuk terminate dan juga upgrade. Kalau ada baki tertunggak, pihak Yes akan bagitau berapa dan bila next bill akan charged. So kena pastikan hantar borang sebelum next bill.

3. Kena print dan isi borang tu. Lepas tu scan balik, scan sekali kad pengenalan depan belakang.

4. Dah scan, email jer borang scan dan salinan kad pengenalan tu.

5. Pastikan kalau ada balance tertunggak bayar siap-siap. Kalau tak bayar lagi panjang cerita. Dalam kes aku, aku bayar abis. Malas nak cerita banyak.

6. Dalam kes aku nak terminate Yes ni, kurang 24 jam akaun aku dah terminate lepas hantar email berserta borang dan salinan kad pengenalan.

7. Lepas dah dapat email bagitahu akaun dah terminate, cuba login ke yes portal. Kalau dah terminate, memang tak dapat login dah.

Terminate Yes Internet dah settle.

No comments: