Thursday 21 May 2020

BIT Product Committee

Tengah online meeting aku gi update blog la pulak. 

Aku pun tak tau la macamana aku boleh dipilih masuk dalam committee ni. Basically committee ni akan review semua produk-produk yang dibangunkan oleh BIT. Masuk minggu ni dah 2 minggu kot straight meeting pagi jam 9.30 sampai tengahari untuk discuss produk-produk kat BIT.

Pada aku committee ni bagus untuk nilai semula produk yang BIT buat. Sebab tak semua produk boleh jual. Kalau boleh jual pun tak semua produk boleh scale. Paling penting sebenarnya boleh ke produk ni bawa untung. Problem yang aku nampak kebanyakkan produk yang BIT buat ni takde siapa buat market study. Lebih kepada syok sendiri jer.

Lagi-lagi bila buat jer produk, lepas tu aspectation boleh jual sebab kat luar tu dah ada orang jual. Ni lebih bergantung pada skil orang sales la. Lebih pada hardsell. Strategi nak push produk guna wahyu, connection dengan orang-orang powerful kat gomen. Tapi ni pun tak salah sebenarnya, cuma susah la nak compete dengan produk-produk yang dah well known kat luar tu.

Problemnya bila dah banyak sangat produk ni, dah jadi tak focus nak buat mana satu. Sekarang ni, BIT ada banyak limitation, terutamanya dari segi resources dan branding. Kebanyakkan company-company yang nak pakai produk-produk yang BIT buat ni tak pernah dengar nama BIT. So bila tak pernah dengar, dorang jadi tak berani nak cuba sebab bukan benda murah.

Papepun aku makin jadi confuse kat BIT ni sebab kerja aku dah melompat-lompat dari programmer, ke data analyst pastu jadi product reviewer la pulak. Hentam jer la. Tapi aku cuba la untuk contribute kat mana yang boleh. Tak sedap la pulak bila kena bagi task tak boleh nak contribute. Janji aku dah cuba untuk bagi pandangan, nak terima ke tak nak terima ke bukan masalah aku lah kan.

No comments: