Monday 26 October 2020

Tukar HDD ke SSD

Laptop Lenovo Z480 ni kalau tak silap aku usianya dah 7 tahun. Mungkin lebih. Pakai dah lama laptop ni. Yang aku ingat aku beli laptop ni sebab laptop lama motherboard rosak. Ingatkan nak ganti jer motherboard. Sekali harga lebih kurang beli laptop baru. Cancel la beli motherboard. Beli laptop ni.

Sejak 2-3 minggu ni, laptop ni dah start ada problem slow dan hang. Aku pulak jenis jarang shutdown laptop. Selalunya aku hibernate. So bila on balik laptop semua kerja-kerja tak hilang. Takde la nak pikir eh semalam aku buat apa eh. Ni stail on jer laptop terus buat kerja. Kononnya la kan. Jadi beberapa minggu ni, aku perasan laptop ni kalau nak on jer slow. Pastu disk selalu 100% usage. Tak tau la sebab apa jadi macam tu.

Aku try juga goggle nape jadi 100% disk usage. Tak jumpa root cause. Cuma bagi tips cara nak selesaikan masalah 100% disk usage ni. Segala macam aku buat sama jugak. Baiknya sekejap jer. Lepas tu bila shutdown, on laptop balik, jadi semula. Bila hibernate ke sleep ke sama jugak jugak. Last-last kemuncaknya 3 hari lepas. Pagi tu dapat on laptop, masuk tengahari laptop freeze. Petang tu dah ok, aku decide, kerja dah settle kena shutdown laptop. Esoknya nak on laptop, dari pagi sampai petang tak boleh on stuck kat bootup. 

Aku dah start nak stress dah ni. Mulut pun dah start membebel. Iya la buang masa jer kerja tak boleh buat. Bini pun dah tegur, suggest suruh beli baru. Huuu banyak betul duit aku. Terpikir gak nak tukar baru dah laptop pun lama. Aku tanya la kawan-kawan spec laptop sekarang dengan harga. Sib baik la ada kawan ni nasihat try tukar harddisk dari HDD ke SSD dulu. Kalau problem tak solve baru beli laptop baru.

Since aku nak cepat, kalau beli online kena tunggu 3-4 hari jugak baru sampai, aku surver harga kat kedai computer. Mahal gak dorang quote untuk 480gb lebih Rm500. Aku bgtau kat kawan aku, dia cakap mahal sangat tu. Pastu dia tolong carikan SSD. Nasib aku baik ada kawan dia nak jual secondhand sebab performance laptop dia tak improve pun lepas tukar SSD. Aku ok jer sebab nak pakai laptop, ni kerja banyak nak buat ni. Kawan aku ni tolong pasang kat laptop lama, mudah jer caranya. Cabut HDD lama tu, masuk jer SSD kat slot HDD tu. Pastu install la window. Installer windows skrang ni free untuk home edition. Untuk Office kena cari la. Kat Shopee ramai jer yang jual. Aku pun tak beli lagi Office.

Setakat ni aku pakai SSD memang puas hati. Laju la nak restart laptop. Kalau dulu dekat 10 minit gak nak tunggu restart lepas hibernate. Pada aku janji boleh buat kerja dengan tenang. Kalau ada rezeki lebih baru la aku tukar ke laptop yang fancy-fancy sikit. Priority nak ringan dan mudah dibawa. Sebab laptap aku sekarang ni terasa dah berat kalau nak pikul. Tapi selagi boleh guna aku, aku pakai jer la sampai lusuh.

Owh, HDD lama tu jangan buang. Boleh jadikan external harddisk. Beli jer casing external hardisk, boleh la simpan data-data lama dalam tu. Ni pun aku tak buat lagi. Hardisk lama pun tak abis guna. Berabuk jer kat rak.


No comments: