Monday 28 February 2022

Positive Covid

 


Aku, bini aku dan Aqilah positive covid. Ntah tak tau kat mana kami kena. Yang pastinya aku demam dulu lepastu baru bini aku. Aku rasa aku ni demam macam biasa, adalah batuk sikit-sikit. Tapi sebab aku pun dah lama tak demam so aku rasa biasa jer la demam yang aku kena ni. Dalam 2 hari macam tu aku dah rasa sihat. Tapi bini aku pulak yang start demam dengan batuk. Bini aku ni kalau dah batuk, bunyi macam nak tercabut tekak. Kita yang dengar dia batuk memang tak tahan la. 

Bini aku suruh aku test STK mana tau kena covid. Aku buat test 2 kali, negatif. Bini aku bila dah ada simptom demam tu dia pun cek. Terus positif. Dah Aqilah pun start batuk-batuk. Kami pun buat la RTK satu family. Resultnya kakak jer negatif. Yang lain semua positif. Aku pulak time ni dah tak rasa demam dah. Dah rasa sihat macam biasa.

Bila dah positif covid tu, pihak klinik akan update ke KKM. Lepas tu MySejahtera pun jadi merah macam gambar kat atas tu. Sekarang ni tak payah dah ambik gelang, kena kuarantin sendiri. Kalau simptom makin teruk baru la pegi Covid Assestment Center (CAC). Kalau takde apa-apa tak payah pergi CAC cuma kena update kat MySejahtera pagi dan petang sampai la habis kuarantin.  


Kuarantin pun sekarang ni 7 hari compare dengan awal-awal dulu 14 hari. Duduk jer la dalam rumah. Minta tolong kawan-kawan belikan barang-barang keperluan. Kalau nak makan order jer pakai Grab tak pun FoodPanda. Lagi satu bila positif covid ni, benda wajib ada ialah device untuk cek suhu, oxymeter untuk cek oksigen level dengan device untuk check blood pressure. Reading ni hari-hari kena update kat MySejahtera. Kena juga sediakan ubat macam panadol, dan ubat batuk. Selain tu beli la madu, lemon dengan habatussauda. Kami hari-hari minum lemon campur madu titik habatussauda. Alhamdulillah kurang la sikit sakit tekak.

Kalau ikutkan, aku dengan anak aku tak teruk. Macam demam biasa, batuk pun sikit-sikit jer. Bini aku nak kata teruk sangat pun tak juga. Batuk, sakit kepala tapi takde la sampai tak bangun. Nak kata takde deria rasa dengan bau, takde pulak dia komplen. Maybe kami cuma kena mild symptom kot tapi tak tau la. Oksigen level pun tak pernah drop. Maintain jer 98-99%. Alhamdulillah, syukur la juga tak kena teruk sebab tak tau la cabaran dia camne kan.Based on video orang share, katanya lepas dah kena covid, for the next 90 days takkan kena dah. Tak tau la sahih ke tidak. Hopefully macam tu la.


No comments: