Sunday 7 August 2011

Sahur

Sahur di Mesia dgn luar negeri ni banyak bezanya. Kalau di Mesia, tak sahur pun takpa. Kalau di rumah, makanan banyak. Kat sini, tak sanggup tak sahur, dah la summer, siang panjang weeeehhh. Selalunya aku sahur makan makanan yang aku makan time sungkai (berbuka). Masak lebih sikit time sungkai tu. Sahur panaskan balik. Tapi aku malas masak nasi lebih. Selalunya makan dengan roti jer la. Sambil makan teringat kat sahur kat Mesia. Sedihhhhhh.

Kat Mesia dulu masa duduk sorang2. Sahur kat kedai. Ada jer kedai buka jam 4-5 pagi. Nak makan apa order jer. Kat sini aku sorang jer la yang masih berjaga. Bila tengok ke luar, semua rumah gelap gelita. Bilik aku ni jer la yang terang benderang. Pastu pasal malam pendek, aku selalunya berjaga sampai ke subuh. Lepas subuh baru tido. Bangun jam 12. Paling lewat pun jam 2.

Puasa dan sahur sorang-sorang ni sangat la tak best. Lagi-lagi bila takda orang melayu kat sini. Langsung tak meriah. Sedih sorang-sorang. Gembira pun sorang-sorang. Tak tau la raya nanti camne. Yang pasti aku jer melayu yang raya sorang-sorang kat sini. Rasanya kena plan trip kot time raya. Sedihhhhh

2 comments:

Oyis said...

osman tu dah balik ek?

Az Azrinudin Alidin said...

dah lama dah dorg balik..aku sorang2 jer melayu kat sini..heh