Friday 19 February 2016

Jangan Gagal Merancang

"Gagal untuk merancang, merancang untuk gagal"

Rasanya hampir semua orang pernah dengar ayat ini. Aku first dengar ayat ni dalam bahasa English,

"Fail to plan, plan to fail".

Ayat ni sebenarnya beri motivasi kat aku untuk sentiasa merancang atau plan ahead. Dengan merancang awal kita dapat pastikan apa kerja yang perlu dibuat, macamana nak buat, bila nak buat, dengan sapa kita kena buat kerja tu dan sebagainya. Dengan merancang kita dapat optimum kan masa. Masa kita 24 jam jer sehari so tak dapat tidak itu jer la masa yang kita ada dalam satu hari.

Memang betul kita ni manusia selalu dipengaruhi oleh emosi dan mood. Kalau time rajin tu semua kerja siap. Bila time malas, rancang la macamana pun semua kerja tak jadi. Belum lagi kalau kena marah dengan bos ke, kereta rosak ke, rumah berselerak ke. Tapi point yang penting kat sini, even kalau kita takde mood. Takkan la hari-hari takde mood yer dak. Takpe la kalau skip sehari dua tak dapat siapkan kerja. Yang penting, bila ada plan, bila mood dah ada, kita dapat siapkan kerja kita.

Plan ni serupa juga dengan target. Kalau kita takde target, kita tak fokus dan kita tak tau kita nak apa sebenarnya. Ramai penceramah motivasi, penceramah business selalu tekan kan kena ada target yang jelas. Kalau misalnya target kita nak kaya. Itu tak cukup jelas. Kena jelas kaya tu nak duit ke, nak rumah ke atau sebagainya ikut target kita. Kata orang kalau nak minta sesuatu kena la clear kita nak minta apa.

Ok tu jer la. Saja nak update blog. Aku terpikir sebenarnya adakah kawan aku ni punya business plan dan target yang jelas since aku tak nampak dan dia pun tak pernah ajak bincang. Hopefully dia ada plan dan target.

Ciao Ciao



No comments: