Sunday 14 May 2017

Bandung: Business

Minggu lepas aku pergi Bandung, Indonesia. Matlamat ke Bandung ni sebenarnya berkaitan dengan business aku sekarang, jual perfume. Business ni aku jalankan bersama-sama adik ipar aku. Kami import perfume dari Bandung dan jual semula ke Malaysia stail borong. Business ni kami bagi brand Perfume Bandung Malaysia.

Objektif kami sebenarnya nak deal dengan supplier kami. Sambil-sambil kami cari peluang untuk ambil perfume dari supplier lain. Bukan supplier sekarang tak ok tapi lebih baik kalau kami ada 2-3 suppliers. Mana la tau kalau terjadi apa-apa, tak ada lah business kami susah nanti.

Selain dari cari supplier, kami tengah nak cari kedai printing untuk cetak kotak, cetak plastik bag dan juga cetak baju untuk tujuan marketing. Cuma masa kami ke Bandung, timing tak berapa nak jadi sebab banyak kedai-kedai printing cuti hari wesak. Tambahan pula kami tak sempat untuk survey harga cetak di Seri Kembangan. Yang penting, kami dapat gambaran berapa kos untuk buat cetakan bagi semua benda-benda tu.

Ada juga beberapa benda lain yang kami nak buat di Indonesia tapi tak sempat. Silap aku juga tak pantau planning adik ipar aku ni. Takpa next time boleh perbaiki lagi part planning ni expecially bab timing. Aku pun kena commit masa lebih sikit kat business ni sebab aku tengok macam ada banyak benda terutamanya dari segi kos, staf dan operasi yang boleh ditingkatkan lagi.

Next time aku akan blog berkenaan Bandung dari segi bercuti. Apa yang aku suka di Bandung ni adalah scene restoran dan makanan. Ada something different dengan culture makanan di Bandung. Mungkin aku boleh bawa idea dari Bandung untuk diguna pakai di Malaysia.

No comments: