Monday 26 February 2018

Servis CVT kat Proton SC

Post ni saja nak buat rekod servis CVT kat Proton SC (service centre).

Kalau ikutkan aku pun tak teringat bila last aku servis cvt ni sebab dah lama sangat aku tak buat major servis kat SC. Selalu aku buat pun tukar minyak itam, oil filter, air filter, spark plug. Kadang-kadang aku suruh pomen bersihkan oil sump. Oil sump ni tempat takungan minyak hitam. Kalau lama sangat tak bersihkan berkeladak dalam tu.

Berbalik pada CVT ni, aku jadi perasan lama tak servis bila masuk gear reverse kereta jadi jerking. Puas memikir baru perasan dah lama tak servis. Aku cari la info kat forum, berapa kerugian nak servis CVT ni. Sekali dengan timing kilometer bila kena servis.

Lepas cari info aku decide buat kat SC jer la sebab
1. harga sama jer even kalau suruh bengkel luar buat.
2. kalau buat kat SC, kalau jadi pape aku boleh point finger balik kat dorang

Tapi, lepas recce few SC, rupanya harga dorang ni tak sama. Ada satu SC quote servis CVT including tukar minyak, tukar filter, tukar gasket filter dengan clutch adaptation kena RM500++. Aku cari info balik sepatutnya range harga servis CVT ni dalam RM450++ jer. 

Puas la aku mencari SC mana yang bagi harga macam tu. Ntah satu hari tu tergerak hati nak tanya kat SC Taman Equine. Bila SC bagi harga RM450++, aku pun terus buat. Kebetulan, kilometer Saga FLX aku dah 180K. Bila tanya timing, sepatutnya 60K km kena servis. Huuu sib baik la tak jadi pape. Aku ingat aku memang dah over kilometer dah untuk servis CVT ni. 

Lepas servis CVT tu memang terasa smooth jer driving. Jerking memang dah takde la. Bila tekan minyak pun tak perasan dah drive laju.

Memang la RM450++ agak mahal la jugak tapi daripada aku kena ganti gearbox better aku servis jer. Aku cari info kalau gearbox rosak prepare la dalam RM3-4K. Perrrghhhh, berlobang wallet





No comments: