Saturday 5 January 2019

Ke Auckland Pulak

Gandalf menyambut kami di airport

Aqilah tak heran dengan Gandalf..Gandalf pun pergi tinggalkan kami

Christmas tree!!!

Flight Air Newzealand





Burgerfuel kat Auckland ni hidang daging halal. Harga boleh tahan

Penat dah. Balik rehat esok sambung jalan lagi

Jalan-jalan kat bandar Auckland, New Zealand. Tak pergi jauh pun, jalan kat sekitar Queen Street jer. Saja tengok2 bandar kebetulan cuaca masa sampai kat Auckland sangat cerah. Kalau kat negara cuaca sejuk ni, bila cuaca cerah jangan la tunggu-tunggu. Bukan senang wei nak dapat cuaca cerah. Kena macam kat Welly hari tu. Asik hujan jer. Nak berjalan pun payah. Kalau solo takpe, boleh redah jer. Ada anak kecik ni kena pelan-pelan sikit.

Dari pengamatan aku kat Auckland ni, dah ramai foreigner. Jalan-jalan kat Queen Street kejap-kejap dengar orang bercakap Filipino, selangkah dua dengan orang cakap Indonesia, jalan lagi ke depan dengar orang cakap cina. Orang cakap english confirmla ada kan. Cuma dia dah sangat diversed dengan bermacam-macam orang ada kat sini. Compare dengan Lugano, kat sana tak ramai foreigner. So aku terasa terasing sebab aku yang foreigner dan bandar Lugano tu kecik. Tapi dari satu segi, dah jadi tak best bila ramai sangat orang asing. Dah macam, "eh aku ni pegi New Zealand tapi suasana macam kat KL jer. Cuaca jer sejuk". Haaaaa macam tu la lebih kurang.

Lagi satu aku realize, barang kat New Zealand ni takde la murah. Ni bukan sebab aku convert NZD ke RM, tapi aku tengok cuma pada number. Contohnya, coklat kinderbueno, harga kat Malaysia RM 2++ kat sini pun NZD 2++. Kalau makan kat restorant misalan, aku tengok number tu sama macam kat makan kat restorant kat Malaysia +- dalam 35 to 45. Cumanya aku tak tau la gaji kat NZ ni macamana. Tapi aku agak tinggi la kan. Barang-barang macam baju ke aku tak tengok la sebab aku bukan nak shopping pun. 


1 comment:

www.77yum.com said...
This comment has been removed by a blog administrator.