Monday 28 January 2019

Bengkel Free: Business Checkup

Aku pegi bengkel business checkup ni pada 5 Jan lepas. Sebabkan aku pegi awal bulan January, aku tak nak terlupa sebab pengisian bengkel ni pada aku agak baik. Dan aku boleh refresh balik apa yang aku belajar.



Overall aku dapat refresh balik benda-benda lama yang aku belajar. Dapat networking dengan orang-orang business. Belajar juga benda baru macam MOFAS tool, Strategi 5 Naga dan sebagainya.

Tapi yang paling terkesan dihati aku bila Coach tu cerita berkenaan nak tolong orang. Katanya, ada kisah Nabi berkenaan nak tolong orang ni. Orang ni sangat susah, yang ada dirumahnya cuma tikar untuk dia tidur dan mangkuk/besen kecik untuk orang sedekah bubur kat orang susah ni. Dia datang ke Nabi mengadu masalah kesusahan dia. Nabi tanya dalam rumah kamu apa dia barang yang boleh dijual. Dia bagitau cuma ada tikar dan mangkuk. Nabi suruh pilih yang mana kamu nak jual. Dia pun pilih mangkuk. Dan ada sahabat Nabi beli mangkuk tu. Orang tu disuruh untuk gunakan duit yang dia dapat hasil jual mangkuk tu untuk start modal berniaga.

Pengajaran dalam cerita tu:
+ kenapa dia tak pilih tikar untuk dijual? Manusia ni sanggup lapar dari kurang tidur
+ kenapa Nabi nak dia pilih barang untuk dijual sedangkan boleh jer sahabat lain bantu bagi duit? Sebab Nabi bila nak tolong orang pun Nabi nak orang tu korbankan sesuatu untuk ubah nasib dia.

Kalau aku ada salah tulis berkenaan kisah di atas, aku mohon maaf sebab aku cuma dapat tangkap pengisian dia. Kisah dia tu tak dapat tangkap dengan details. Tapi lebih sesuai bila ada orang cerita daripada dibaca sebab penekanan kepada pengajaran tu.

Diubah suai dari BMC, untuk pencapaian personal

Untuk business checkup ni banyak cara atau method yang diberikan untuk periksa balik macamana business kita. Yang paling penting kena pastikan cashflow positif dengan kenalpasti hasil lebih banyak dari belanja. Ini basic la cuma nak kenalpasti dengan lebih dalam tu banyak kerja. Aku kena study satu persatu method yang diberi masa bengkel dan sesuaikan dengan business aku. Lagi aku tertarik bila Coach cakap business ni kena lahirkan 5 naga bukan naga berkepala 5.

Aku sangat berharap dapat kongsikan pengisian bengkel ni dengan lebih details. Hopefully aku ada masa untuk tulis dan kongsikan dalam blog ni.

No comments: