Thursday 7 February 2019

Beijing, China: Preparation

Trip to Beijing, China from 13-20 Jan 2019.

Basically, trip to China ni more or less agak tiba-tiba because aku tak expect kena pegi China awal tahun. Aku expect mungkin dalam pertengahan tahun bila cuaca kat China dah kurang sejuk dan ada preparation before pegi sana. Dari tahun lepas lagi CEO dah bagitahu cuma pada aku mestilah ada discussion before pergi, ada planning, apa nak buat, purpose nak ke sana etc. 

Then, rasanya dalam 2 minggu sebelum pergi kot, bos bagitahu kena pegi China, CEO baru jer bagi tahu dia. Aku pun terkejut then tanya,

"eh apsal awal sangat bos, tiba-tiba jer." 

Bos aku cakap, 

"CEO baru tahu kat China cuti panjang sebab tahun baru Cina. So dia tak nak tunggu sampai dorang abis cuti dan kita tak dapat buat apa-apa." 

Reaksi aku pulak time tu jadi, 

"adeh, banyak benda nak kena urus ni bos. Berapa lama kena pegi ni bos?"

Bos,

"seminggu, takkan pegi hari kot."

Aku pulak masa tu terfikir camna la anak bini aku nak kena tinggal seminggu ni. Anak pun baby lagi. Bini pulak tak pandai drive. Jadi stress la pulak tiba-tiba. Wahaha.

Dan Alhamdulillah, Allah permudahkan urusan. Bini kata takpa dia boleh handle. Aku plan nak bookingkan teksi untuk sewa seminggu. Bini aku taknak, dia nak pakai Grab takpun MyCar. Aku ok kan jer. Aku asik pikir time nak pergi kerja tu nak siapkan anak-anak, risau Amirah buat perangai liat bangun pagi. Tapi bini aku cerita ok la pulak time aku pegi China tu. Bangun pun awal, suruh mandi pun ok. Senang cerita tak buat perangai lah.

Preparation aku pulak nak pegi China ni kelam kabut. Cuma aku pikir nasib baik la aku pergi tak bawa family kalau tak lagi la pening macam pegi New Zealand hari tu. Dah la pegi tengah bulan time duit gaji dah banyak guna. Hahaha

Kena pulak bila CEO bagitau sekarang ni winter kat China. Aku pulak masa tu terlepas pandang sebab pernah duduk Swiss so apa sangat la winter kan. Sekali aku cek weather kat Beijing consistently dalam -1, jadi gelabah aku. Gila sejuk wei. Suhu paling tinggi pun 6C, paling rendah cecah la -9C. Aku pulak tak la heran sangat dengan sejuk tu cuma aku risau kulit jadi gatal-gatal sebab gatal-gatal kat belakang aku ni pun baru jer nak sembuh.

Memang macam-macam dugaan la nak pegi outstation ni. Tapi bila pikir-pikir balik bukan dugaan sebenarnya tapi lebih pada kerisauan yang tak patut-patut. Aku pun last-last tu malas nak pikir, langgar jer la. Janji selamat pegi dan balik. Bagitau doktor yang treat kulit aku, aku kena pegi China, dia prescibed ubat. Tukar duit RM ke Yuan RMB. Sib baik duit RM tinggi sikit banding Yuan RMB lebih kurang 1 Yuan RMB dalam 0.6 RM. Aku tukar pun asal ada duit nak guna untuk makan. Makan pun aku risau sebab aku takut susah nak cari makanan halal. Aku ni kalau makan bukan lah memilih sangat sebab dulu kat Swiss pun aku makan apa yang ada. Janji halal. Tapi tak larat la wei kalau nak mengadap makanan vegetarian jer. Kalau ada ikan ok dah pada aku.

Forbidden City
Alright aku sambung dalam posting lain. 



No comments: