Wednesday 25 March 2020

Movement Control Order

Rasanya semua tahu apa movement control order ni. Disebabkan oleh virus covid-19, kerajaan perintahkan semua rakyat Malaysia untuk membataskan pergerakan, tinggal di rumah, dan cuma keluar bila ada urusan penting macam beli barang keperluan bila dah abis atau bekerja dalam sektor yang penting. 

Virus covid-19 ni masih belum jumpa penawar. Covid-19 ni boleh menjangkiti orang bila kita dekat dengan orang yang dah sakit. Pastu boleh berjangkit bila kita sentuh tempat2 yang ada virus ni, dan tangan kita pegi sentuh muka, hidung, mulut dan mata. Virus ni masuk ke dalam badan dan kita dah jadi host. Problemnya kita sendiri tak tau siapa yang sakit, sebab kalau orang yang terang-terang ada simptom macam demam dan batuk, kita boleh hindarkan diri dari orang tu. Tapi ada orang yang positif covid-19, dan dia takda simptom. Ni yang bahaya sebab kita boleh terjangkit tanpa sedar. Jadi kerajaan pun isytiharkan movement control order. So dengan secara tidak langsung, kena la bekerja dari rumah atau work from home. 

Since aku cumalah seorang software developer yang kerja menghadap laptop dan most of the time kerja seorang2, jadi memang kena duduk rumah jer la. Cuma agak payah nak buat kerja sebab bini pun kena kerja dari rumah, anak-anak pun duduk rumah. Aku susun jadual aku buat kerja start petang sampai malam. Bini buat kerja pagi. Anak2 kena buat kerja sekolah atau kena la layan dorang bermain sepahkan barang.

Hari ni rasanya dah masuk hari ke 7. Aku so far takde la bosan sangat duduk rumah. Layan trade demo sambil2 asah skills. Kerja buat juga cuma slow. Nak start tu coding tu memerlukan azam yang tinggi lagi2 bila duduk rumah. Kalau duduk sorang takpe jugak sebab takde distraction. Ni distraction banyak sangat.

Sebab dah duduk rumah, diet memang hancur. Pagi makan, tengahari makan, malam makan, in between meal pun makan. Abiss laaa niat nak diet. Bersenam? apa tu? hahahaa. Memang tak bersenam langsung duduk rumah ni. Rambut pun dah tebal ni, dah macam afro dah. Nak gunting rambut kedai semua tutup.

Movement control order ni sampai 31 Mac, 14 hari dari tarikh diumumkan. Entah mengapa aku rasa akan sambung lagi perintah ni sampai bilangan positif covid-19 ni terkawal. Aku dah naik risau dengan kemungkinan company tempat aku kerja ni akan bungkus. Kalau dah 2 minggu tak kerja then kalau sambung lagi perintah ni, mana business nak jalan. Doakan yang baik-baik saja la.

No comments: