Sunday 1 March 2020

Kerja jadi tak best bila..

1. Kerja (workload) terlalu banyak sampai dah tak tau dan tak sempat nak keep track semua kerja. 

Kerja memang la tak pernah abis tapi at least task atau satu-satu projek tu ada la tanda bila patut stop.

2. Bagi task yang asik berubah-ubah. 

Hari ni nak macam ni, tak lama lepas tu nak macam tu pulak, pastu tukar lagi. Last-last balik ke asal, nak yang macam dulu. Bila ko kena lead, memang susah la nak keep everyone motivated. Tapi bila ko sorang jer kena buat kerja tu, macam-macam rasa ko rasa nak luah.

3. Bagi task tapi tak consider resources. 

Ni memang tak tau nak cakap apa. Mentang-mentang la ko boleh buat kerja, semua kerja kena humban kat ko. Sebab dah banyak kerja sampai satu kerja pun tak siap

4. Bagi task yang takde kena mengena dengan job description atau kpi. 

Aku dah selalu kena, dan selalu jugak la task yang aku buat bos tak recognised. Sebab aku dah start berkira, aku selalunya pastikan bos aku tau aku dapat task takde kene mengena dengan kpi. Dan kalau aku dapat direct order bukan dari bos aku, aku suruh orang yang direct order tu inform kat bos aku secara bertulis. Sebab aku pernah kena bila bos aku cakap dia tak tau aku buat apa padahal aku buat kerja direct order.

5. Banyak lagi sebab tapi ni yang paling tak best, gaji sangkut. 

Lately ni company aku kerja dah start lewat bayar gaji on time. Ada masalah financial sebab duit projek banyak sangkut dan takde projek baru masuk. Senang cerita orang sales tak capai target, orang yang kena assign projek asik lambat deliver, tak meet dateline. Ni dah tanda-tanda awal untuk aku consider masa depan aku kat company ni. 

Sekarang ni aku memang tengah planning nak cari kerja lain. Problemnya pulak susah nak dapat kerja kat tempat yang dekat dengan rumah aku. Aku pulak tak berapa nak suka kerja kat area KL sebab traffic dan sesak. Sekarang ni aku ada 3 option: cari kerja baru, jadi full time trader, atau remain kat company skrang untuk lead satu internal projek. Internal projek ni plan dia best dan plan paling besar, projek ni akan jadi independent business stail startup. Aku masih berfikir-fikir lagi sebab kena tengok jugak tanggungjawab untuk keluarga. Doakan la yang terbaik untuk aku.  

No comments: