Wednesday 6 April 2022

Adik Masuk Wad

Kisahnya dah beberapa hari adik masuk wad. Sakit perut, sikit-sikit berak. Makan tak banyak tapi asik sakit perut jer. Kami ni pulak suspek adik ni makan tak teratur sebab adik ni kalau dia dah makan jajan, dia jadi tak nak makan nasi dah. Kenyang makan jajan jer. Asik la kami ni cakap adik masuk angin. 

Tapi bila adik dah sikit-sikit nak berak, tak sampai 2 jam dah 3 kali berak, kami dah cuak dah. Bila cek suhu, adik dah demam. So esoknya bini aku ajak gi klinik. Kat klinik, doktor cuma suspek cirit birit biasa tapi sebab tak dapat nak ambik darah adik, doktor suggest refer ke hospital. Bini aku punya instinct, dia cakap macam warded ni. 

Sampai hospital, doktor buat checkup, doktor suruh warded sebab nak cari sakit apa. Sebab kami satu family dah kena Covid baru sebulan lepas so memang bukan sakit Covid la. Bila dah warded ni time Covid ni, macam-macam peraturan baru. Yang sakit kena buat RTK, yang jaga kena buat STK. Tapi kena pakai test kit yang hospital provide. Kalau tak pakai, jadi invalid. Kalau satu family nak jaga orang sakit, semua kena buat STK. Sebab banyak sangat procedure, aku suruh bini la jaga. Aku pulak jadi runner ulang alik dari rumah ke hospital ambil baju, beli makanan. Tambahan pulak skrang ni puasa. Ulang alik la dari rumah ke hospital hari-hari. Tu pun aku tak naik ke wad. Aku bagi baju baru ke bini, bini bagi baju dah pakai ke aku. Drive thru jer.

Esoknya, bini share adik kena virus rota. Rotavirus ni yang sebabkan adik cirit birit. Rupanya rotavirus ni  ada additional vaksin untuk budak-budak cuma vaksin ni tak wajib. Mungkin sebab budak-budak jarang kena. Rotavirus ni tersebar dari tangan ke mulut. Kebetulan pula adik ni tidur hisap jari. Bila tanya doktor, dia kata kemungkinan kat taska ada yang kena rotavirus. Sebab penyebarannya rotavirus ni selalunya dari najis. Kalau lepas tukar pampers tak basuh tangan lepas tu pegang macam-macam, memang tersebar la.

Kena pulak adik ni kalau dah mengantuk tak peduli dah tangan tu kotor ke tidak. Taunya nak hisap jari jer. So lagi mudah berjangkit. Bini aku dah start bising-bising macamana taska ni tak jaga kebersihan. Tambahan pulak adik ni jenis mudah jatuh sakit sebab imun dia tak kuat sangat. Covid dah kena, influenza dah kena, sekarang ni rotavirus pulak. 

Hari ni sepatutnya dah boleh keluar wad. Aku tengah tunggu bini aku call. Harap jangan discharge lambat sangat la. Karang ada yang berbuka dalam kereta pulak nanti.

No comments: