Monday 18 April 2022

Ramadan dan Berlari

Dah masuk 16 Ramadan baru la aku nak berblog. Heeeee

Alhamdulillah dapat merasa puasa tahun 2022 ni. Iyala kita tak tau rezeki kesihatan kita ni, semuanya dengan kehendak Allah. Tahun ni puasa dirumah baru. Tapi takda apa yang baru pun, sahur, puasa, berbuka semuanya macam biasa tiada yang special.

Tahun ni Alhamdulillah, kakak dah start puasa. Ingatkan dia nak puasa setengah hari. Ni steady jer tak putus lagi puasa full. Ada juga hari kami tak sedar sahur. Steady jer kakak puasa. Bila balik sekolah tanya lapar ka dahaga. Dia cakap tak lapar tapi haus. Power betul kakak.

Aku pulak bulan puasa ni berangan-angan nak berlari lepas tarawikh. Hari tu ada puasa sunat, lepas buka rehat 2 jam pastu lari 5KM. Steady jer. Lari slow-slow jaga heart rate. Tak penat sangat. Tapi bila dah start puasa ni lepas tarawikh jer jadi lemau. Tambah-tambah pulak balik rumah lepas tarawikh jadi lapar. Mula la makan makanan tak habis masa buka puasa tadi. Ni dah 2 minggu tak lari. Harap-harap heart rate dengan pace aku tak lari jauh la. Janji boleh dapat balik endurance tu dulu. Takpa slow-slow kayuh.

Lagi 2 minggu dah nak masuk raya. Baju anak-anak dah settle. Baju kami tak beli-beli lagi. Aku ni pulak dah macam tak nak beli baju melayu. Sebab baju melayu pakai time raya jer. Lepas tu tak pakai. Simpan la baju tu sampai la ada kenduri atau pun aku pakai time solat tarawikh. Bila aku rotate baju melayu aku untuk tarawikh, memang banyak sangat. Tapi anak-anak aku nak pakai baju raya sedondon satu warna. Huhu. Nak tak nak memang kena beli juga la ni.


Ntah bila adik kaler muka dia ni

No comments: