Tuesday 16 August 2022

MAHA 2022

Cerita backdated MAHA 2022.

Event MAHA 2022 ni secara kebetulan berjalan masa parents aku datang sini. So aku pun ambil kesempatan bawa parents aku jalan-jalan kat MAHA. Tapi nak dijadikan cerita, masa pergi hujung minggu tu ramai sangat orang datang MAHA sampai takda parking. Kena parking tepi-tepi jalan highway ke Mardi tu. Sebab dah ramai sangat tu, aku decide pegi hari weekdays instead of weekend. Cuma bini aku tak dapat ikut la.

Pegi time weekdays ni yang bestnya tak ramai orang. Lepas tu selesa la sikit nak berjalan, nak tengok-tengok, nak makan-makan. Tak berebut. Anak-anak aku sampai MAHA nampak mini zoo G2G kalau tak silap nama dia. Masuk la kami ke mini zoo. 

Ntah-ntah bukan hamster tapi tikus

Burung Kakak Tua malu nak cakap

Aqilah nak burung kakak tua tu cakap


Gambar dengan pony dulu sebelum naik pony

Gembira dapat naik pony

Dah takut pula nak naik pony

Kakak berani pegang ular


Kerusi besar

Mini zoo ni pada aku memang best la bawa anak-anak. Mini zoo ni kalau tak silap buka tiap-tiap hari bukan masa MAHA je. Anak-anak seronok la boleh tengok-tengok binatang. Ada section yang boleh pegang binatang-binatang ni. Tapi tak banyak macam petting zoo kat Seri Kembangan tu. Bila dah masuk zoo ni, pusing-pusing dalam tu jer dah abis 2-3 jam. Kalau ikutkan aku tak sempat pun tengok-tengok kat MAHA tu. Singgah-singgah mana yang sempat dan dekat je.

Tangkap ikan nak bawa balik

Dapat juga la ikan nak pelihara

Sebelum balik tu nampak la pameran Jabatan Perikanan kalau tak silap. Ada buat kolam untuk tangkap ikan. Dah tangkap boleh bawa balik. Ni ikan kecik-kecik jer untuk buat ikan pelihara. Kakak dapat juga tangkap ikan ni. Pakai scoop kertas tu. Kena pelan-pelan scoop ikan tu, kalau kasar sangat koyak, kalau slow sangat laju pulak ikan berenang elak kena scoop. Kakak kalau tak silap dapat la 2 ke 3 ekor. Pastu orang jaga booth tu tambah la ikan tu untuk bawa balik buat ikan pelihara. Sekejap jer peliharanya, tak sampai seminggu dah mati. Haha

No comments: