Tuesday 13 December 2016

Internet Slow kat Windows 10

Minggu lepas hari Jumaat aku install SQL Server 2012 kat ofis. Since kalau kat ofis, internet laju aku tak perasan la speed internet berkurangan.

Balik rumah nak buka email pun tak dapat. Yang lagi pelik bila laptop aku connected ke internet, phone yang connected ke internet pun jadi slow. Dah la memang aku pakai internet slow capped 1mbps jer sebab aku tak main video sangat. Lagi pun data unlimited.

2 hari jugak la aku cuba macam-macam. First suspect SQL Server. Disabled semua tak jadi ape. Second suspect background process. Pun tak jadi ape. Pastu bila browse cari solution jumpa la video ni.


Untuk ringkasan untuk rujukan masa depan:

1. Buka task manager, klik tab performance, klik open resource monitor.
2. Klik tab network. Tengok process apa yang guna internet di background (receiving/sending).
3. Right click kat process tu, klik end process tree. Kalau klik end process, process tu akan muncul semula.

++++++++
Update
++++++++

Satu lagi benda yang kena buat untuk lajukan sikit internet bandwidth kat window 10 adalah dengan disabled windows update.

caranya dengan:
1. Buka Control Panel, cari Administrative Tools
2. Cari Services dan kat dalam Services cari Windows Update.
3. Kat Windows Update, right click dan cari Properties.
4. Click kat Properties, disabled Windows Update

Semoga bermanfaat 

No comments: