Monday 30 December 2019

Preparation ke Sekolah Rendah (Cont)

Preparation Amirah ke sekolah rendah dah hampir complete. Minggu lepas dah pergi orientasi pelajar darjah satu. Setakat ni semuanya ok untuk sekolah rendah. Buku latihan dah beli. Buku teks pinjaman pun dah ambik tapi bukan semua subjek. Ada lagi yang buku teksnya takde. Aku tak tanya pulak ke cikgu apsal takde. Malas nak peningkan kepala.

Yang belum buat/ belum ada untuk sekolah rendah ni:
a) Baju PJ. Hari tu kat koperasi sekolah takde saiz untuk Amirah. Amirah ni badan kecik so kena tunggu sampai bulan 2 atau 3 baru ada baju. Kata orang koperasi tu, pakai dulu baju putih.
b) Balut buku. Yang ni aku serahkan kat bini aku la. Tapi tak start lagi balut buku. Buku teks la kena balut sebab buku pinjam.

Pagi ni baru settlekan sekolah agama. Sekali settlekan untuk transit dan mengaji Quran lepas abis sesi sekolah agama. Pendaftaran sudah, beli buku sudah, beli kain dengan lencana pun sudah. Macam lirik lagu, semua sudah.

Yang belum settle lagi adalah transport. Dah minta contact number bas sekolah. Problemnya dia tak hantar ke sekolah rendah yang Amirah daftar. Yang ni aku pun tak tau lagi camne nak settlekan. Kena aku dulu la tu ulang alik hantar anak buat sementara waktu sebelum tanya-tanya orang lain kalau ada bas sekolah hantar ke sekolah rendah.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Update:

Pasal transport ni, alhamdulillah dah berjaya dapat van sekolah. Ni pun jiran yang tolong cari sebab anak dia pun sekali sekolah agama dan sekolah kebangsaan di tempat yang sama. Hari Isnin (6/1/2020) aku kena monitor camne van ni ambik dan hantar anak aku. Kena balik rumah tengahari jap, pastu petang karang kena balik awal sikit. Yang penting syukur pada Allah sebab permudahkan urusan persekolahan anak aku ni.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Bila cerita pasal nak masuk sekolah ni, memang paling koyak adalah hal duit. Senang cerita nak masuk sekolah dengan beli baju, buku, beg, pendaftaran, itu, ini, kena sediakan lebih kurang RM1K juga. Tapi ni untuk awal tahun la. Lepas ni expenses lebih kurang macam hantar tadika la cuma tadika takde duit poket. Ni pun tak tau berapa nak bagi duit poket. Aku ni pun baru first time hantar anak ke sekolah rendah, so pelan-pelan belajar.

No comments: