Monday 10 February 2020

Mencuri masa


Fuuuuhhhhhh..payah sungguh la nak curi masa sekarang ni. Sampai tak update blog langsung dalam sebulan. Bukannya takda cerita nak tulis. Banyak jer perkara yang berlaku tapi aku pulak la yang susah nak curi masa update blog.

Secara ringkasnya, sekarang ni dah sesuaikan masa sikit dengan rutin harian anak sekolah rendah. Pagi hantar sekolah agama, tengahari ada van sekolah ambik hantar anak ke sekolah rendah. Petang aku ambik pulak dari sekolah rendah. Sampai rumah, bini masak (kalau tak penat, or kalau rajin..hahaha), suruh anak mandi, solat pastu makan. Lepas makan, buat kerja rumah sikit. Paling lambat jam 10 dah kena tidur. Satu rumah kena tidur. 

Part ni la yang payah sikit, kena tidur awal. Bukan tak nak tidur awal, ada banyak kerja nak buat. Tapi bila dah landing kat tilam memang bye-bye la. Esok subuh baru bangun. Sebab tu la trade wti pun ke laut sebab jam 10 tu market US baru buka. Sekarang ni tengah cuba sesuaikan diri, ajak anak tidur tapi aku kena tahan dari tidur. Tak pun kalau aku tertidur, aku kena cuba bangun dalam setengah jam lepas tu.

Kalau cerita bab kerja pun banyak juga kerja pending. Macamana tak pending, kerja masuk banyak, orang yang buat kerja aku seorang. Memang pending la kerja. Tiap kali meeting ada jer benda baru nak dibuat. End up aku pun dah tak tau hujung pangkal dah ni. Go with the flow jer la.

Si Aqilah pun dah banyak ragam sekarang. Ngam la umur dah setahun setengah. Mulut pun boleh tahan membebel tapi tak berbutir. Anak sorang ni balik rumah jer kerja pertama dia kena sepahkan mainan dulu. Pastu tak main pulak. Karang time makan baru la dia main mainan yang dia sepah tu. Tu pun ambil mainan satu dua jer. Yang sepah banyak-banyak tu nak bagi dia senang nak pilih kot.

Yang best kalau kakak dia baca buku, dia pun nak baca buku. Bunyi jer la keluar. Pastu start sepahkan buku kakak, almari buku, kaler kakak. Sambil mulut membebel. Dah mengantuk mengamuk sekejap. Bagi susu terus tidur kalau tak buat perangai. Kalau time buat perangai, aku biar jer sampai tertidur sendiri. Karang tengah malam sedar minta susu.

Macam tu la sekarang rutin harian aku. Sekarang ni tengah cuba curi-curi masa nak update blog. Banyak juga benda aku nak buat tak terbuat-buat. Nak baiki kereta saga, nak baiki lampu, nak cari orang buat wiring rumah, nak cari orang buat paiping, nak kena pilih-pilih baju yang tak pakai nak bagi kat recycle. Movie pun aku dah lama tak tengok. Takpa pelan-pelan kayuh, lama-lama dah biasa nanti senang la kan.

No comments: