Thursday 28 January 2021

Cerita Trading Lagi

Dah lama tak cerita pasal trading.

Kalau tak silap dalam akhir bulan 11 atau awal bulan 12 aku start trade real account. Nak implement apa yang aku dah praktis. Aku ada buat post kat sini cerita pasal apa yang aku praktiskan.

Ceritanya masa awal-awal trade real account tu, aku dapat profit. Tapi lama-lama teknik tu tak berapa nak menjadi. Rugi lebih banyak dari untung. Sampai tahap aku rasa macam ada tak kena dengan teknik ni. Ini perasan aku la. Bila aku kaji balik kenapa ada perasaan begitu then aku buat kesimpulan. 

1. EMOSI. 

Ini paling susah nak kawal. Bila dah profit, aku fikir teknik jadi. Lepas ni kalau entry mesti profit sebab guna teknik sama. Padahal tak semestinya. Kena ingat market bukan kita punya. Lepas tu bila rugi. Mesti akan ada rasa nak revenge trade. Last-last rugi lagi. Sangat susah nak bertenang dan control emosi ni. Patutla nasihat otai-otai bila dah rugi atau profit kena stop trade sekejap. Tenangkan minda. Sebab kita ni akan teringat trading yang dah lepas jadi kita akan jadi either excited or moody. Jadi kononnya trade dengan teknik tapi sebenarnya dah langgar setup.

2. TRADE FATIGUE. 

Ini aku sendiri cuba dan tested. Selalunya kalau aku entry satu atau dua layer sahaja, aku lebih tenang dan fokus. Tapi kalau aku entry banyak layer, aku jadi kelam kabut. Tak tau kenapa, maybe aku belum cukup teror dengan entry layer-layer ni.

3. LUPA TEKNIK. 

Sebab pernah jadi la aku buat kesimpulan ni. Trading ni sabtu, ahad market tutup. Bila 2 hari berehat, boleh lupa trading teknik. Sampai aku tertanya hari tu camne aku boleh profit?? 

4. DONT LOSE MONEY.

 Kalau dah profit, asingkan profit tu. Kalau dah rugi, jangan sampai abis duit. Pastikan sentiasa ada duit untuk trade. Kalau duit abis, macamana nak trade? Pastu trade yang rugi tu boleh recover balik kalau ada duit untuk trade.

5. BALIK KE BASIC. 

Bila dah rasa sesat atau trade asik tak jadi, balik semula ke basic teknik. Trend, support dan resistant. Marked support resistant. Pecah support, tunggu retrace dan setup, sell. Pecah resistant, tunggu retrace dan setup, buy. Follow trend.

Ni hasil pemerhatian aku la. Maybe tak applied kat orang lain. Bila aku tengok balik trade history aku, semua yang aku list ni jadi penyebab aku rugi dalam trade. Lagi-lagi bila tertengok video kat youtube berkenaan teknik trading. Video tu mempengaruhi trading teknik yang asal. Sudahnya tak jadi apa.

Sekarang ni baru aku paham bila ada otai-otai kata trading ni bukan untuk semua orang. Umpama macam memancing. Tak semua orang boleh tahan. Trading ni macam memancing. Kita tau tempat tu lubuk tapi tak semestinya dapat ikan. Sama macam trade. Kadang-kadang terlepas setup, tak sabar nak tunggu setup dan kejar setup. Ni balik pada emosi. Kalau tak stabil memang payah la.

Orait. Len kali aku post lagi pasal trading. Ni cuma cebisan pengalaman aku. Untuk rujukan aku bila aku perlukan nasihat di masa depan. EH.

No comments: