Thursday 19 August 2021

Counter Offer - Continue

Sambung lagi cerita counter offer ni..

Lepas dah agreed dengan offer company R, aku kena pulak resign dari company A. Sebenarnya susah juga nak resign dari company yang kita baru masuk tak sampai sebulan. Aku risau jadi bad impression kat company A ni jer. Iyer la baru masuk, pastu resign. Tak sempat nak kenal sangat dengan staf-staf company A ni pun. Yang aku kenal pun, new staffs yang join dari company lama aku masuk ke company A. Staff asal company A memang aku tak kenal sangat.

Tapi aku ni kira bernasib baik la juga sebab dalam contract company A tu stated dalam tempoh probation, each parties boleh terminate contract by giving one week notice. Then aku pun pikir aku tak breach contract and aku follow contract tu so aku pun bagi written one week notice for resignation. Hantar emel ke big bosses and direct superior. Pastu malas nak pikir dah. Aku pun masa tu pikir nak siapkan report yang dah assign kat aku before aku resign.

Esoknya, direct superior aku tanya napa nak resign. Aku direct jer la dapat better offer kat tempat lain. Big bosses pun tanya. Aku jawab direct jer. Aku pun bagitau dorang, company R ni aku dah reject banyak kali tapi still datang dengan improve offer. One of the big bosses siap nak counter offer lagi. Dia whatsapp tanya apa yang dia boleh offer supaya aku stay. Tapi aku reject awal-awal sebab aku tak nak pening kepala, hahaha. Nanti terperangkap lagi bila bagi figure dia boleh meet karang aku yang jadi serba salah. Aku cuma bagitau, aku dah tak dapat nak refuse offer company R. Dia pun paham dan respect decision aku. 

So at the end, aku serve notice seminggu. Siapkan report, siapkan presentation slide, masuk meeting dengan tuan punya contract, lepas tu ada la dalam 2-3 hari free tak buat apa-apa sebab kerja yang important dah siap. Tolong2 team member yang ada problem and tolong kemas, pasang server baru kat bilik server. Then sekarang ni, dah kerja kat company R. Mostly banyak masa kena study balik la sistem-sistem dorang ni for the time being. Kalau ada cerita2 menarik aku post la kat sini nanti.


No comments: