Tuesday 3 August 2021

Tawaran Kerja

Bulan Mei aku pulun cari kerja.

Bulan Jun, alhamdulillah aku dah dapat offer kerja.

Dapat 2 offer, satu as Senior Technical Engineer satu lagi Senior System Analyst. 2 offer ni pakejnya lebih kurang sama in term of salary, medical benefits dengan cuti. Aku pulak yang pening kepala nak pilih yang satu. Pikir punya pikir, akhirnya aku pilih yang paling dekat dengan rumah. Kenapa? Umur dah macam aku ni, traveling pergi dan balik kerja ni boleh jadi satu sebab stress. Lagi pun masa tu terbazir macam tu jer sebab kena travel pergi balik kerja.

Lepas dah buat decision, aku informed dua-dua company, satu aku accept (company A), satu lagi aku reject (company R). Then dalam awal July aku dah start kerja kat company A. Macam biasa la, first week kerja, meeting with bosses, outline expectation, job scope etc, and start kerja seperti yang diarahkan. Everything went smooth kat tempat baru ni. 

Interview zaman sekarang

Paling kelakar, masuk jer report duty kerja setengah hari je. Sebab dapat berita ada vendor yang positif covid masuk building tu dalam 2 minggu sebelum aku report duty. Hari aku report duty tu, ada orang yang nak sanitize building. Tak sempat nak buat pape. Dorang datang sembur jer abis basah laptop. Pastu dorang bagi arahan, building kena tutup at least 24 jam. Haha. Baru masuk kerja terus dapat cuti sehari. Report duty hari Khamis, dapat cuti Jumaat, pastu hujung minggu. Memang best.

Tapi hari Jumaat tu aku datang juga office. Nak study overall kerja yang aku kena buat expecially report. Banyak report nak kena buat. Dah la dateline dekat. Aku ada masa dalam 10-12 hari jer untuk siapkan report-report tu from scratch. Masuk jer hari Isnin, kelam kabut aku siapkan report. Sempat juga aku bagitau superior aku, rasanya tak sempat tapi aku akan inform kemudian kalau masa tak cukup. Memang tak cukup masa. Nasib baik la dapat extend masa.

Dalam aku sibuk-sibuk nak siapkan report tu, company R yang aku reject offer kerja dorang, call aku balik. Minta aku reconsider decision aku...


No comments: