Saturday 14 August 2021

Counter offer

Sambung balik cerita kerja..

Kalau tak silap aku dekat hujung minggu first week tu, company R yang aku reject tu call balik aku, minta aku reconsider decision aku reject offer dorang. Aku pun explain, aku dapat offer kerja lain, pakej pun lebih kurang sama pastu dekat dengan rumah. Orang HR tu faham tapi dia counter offer pulak. Dia tanya sekarang ni kena pegi office ke? Aku bagitau ya. Dia counter kalau accept offer company R, tak perlu gi office until further notice (sebabkan Covid dan PKP). Tapi sebab aku dah accept offer company A, aku malas dah nak pikir lagi. Aku reject lagi company R ni.

Then dalam awal minggu, HR company R ni call lagi kalau dia offer improve salary + work from home, adakah aku akan consider? Aku bagitau siap-siap, aku tak nak sebab aku dah accept offer company A.  HR company R ni dah sampai tahap merayu minta aku consider counter offer company R. Aku dah pelik tapi masa tu aku fikir, "eh biar la..bukan problem aku pun..aku dah reject kot". Pada aku, counter offer yang HR company R ni propose memang tak berbaloi pun. Sekali lagi aku reject company R ni. Then selang 2 hari kalau tak silap, technical manager company R ni pulak call.

Kali ni technical manager tu pulak counter offer. Aku reject jugak. Alasan aku, buat apa kerja stress-stress kalau pakej tu tak berbaloi. Tak lama lepas tu dia call lagi, kali ni dia cakap dia dah bincang dengan chairman (masa tu aku tak tau pun dia bincang dengan chairman sebab dia cuma sebut dato). Technical manager counter offer aku dengan tanya soalan aku nak pakej macamana? Aku minta masa untuk fikir sebab aku memang tak nak accept offer company R ni plus aku fikir sepatutnya company R ni kalau nak aku kerja dengan dorang, company R ni patutnya offer pakej yang aku takkan tolak awal-awal dulu.

Lepas tanya kawan-kawan, bincang dengan bini, pikir pros and cons, kawan aku pun ada bagi suggestion berapa gaji sepatutnya aku minta, aku pun bagilah figure yang aku nak sekali dengan pakej yang aku nak. Technical manager tu cuma cakap, "kalau kami boleh meet apa yang encik minta, harap encik jangan reject la." Lebih kurang macam tu la bunyinya. Aku pulak jadi gelabah. Aku cakap sebab tu la awal-awal lagi aku tak nak bagi figure sebab kalau dapat meet, aku pulak yang tersepit. Tapi aku pun masa bagi figure tu dah pikir takkan la dorang nak meet figure yang aku bagi tu sebab agak tinggi. 

Rasanya dalam 2-3 hari juga kot, technical manager tu call balik bagi tau company R setuju dengan apa yang aku minta. Ahhh sudah, aku pulak yang tersepit. Aku minta masa kat technical manager tu, balik bincang dengan bini. Bini pulak cakap ikut la aku nak pilih mana. Aku pun pikir-pikir balik, dah alang-alang kerja stress, better dapat pakej setimpal dengan stress. So aku pun agree dengan offer company R ni. Problemnya pulak nak resign dengan company A. 

Ni aku cerita kat post lain la eh..nantikan sambungan...


No comments: